2015-04-01

Tack 5:2 dieten!

Äntligen verkar det som min viktnedgång har påbörjats! Har gått ner 2 kg! Jag vet, det är förmodligen bara vattenvikt men det känns bra mentalt. Jag och A har tränat minst 4-5 gånger i veckan och börjat bli mer strikta med kosten. Dessutom har jag kört 5:2 dieten i 2 veckor och det verkar som det funkar!

När jag var i Sverige gav min käre far mig en bok om 5:2 dieten. Han är så rolig, min käre pappsen. Tydligen kör hans kollegor 5:2 så han hakade på och gick ner massa i vikt och tycker att jag också kan köra på den. Yes, mina föräldrar har inga problem med att säga till mig att jag borde gå ner i vikt, haha. Jag bara skrattade åt honom först, men när jag läste boken var det ganska vettig information om korttidsfasta. Så jag tänkte, varför inte prova?

Fastat 2 dagar i veckan, de dagarna får jag bara käka 500 kalorier. Brukar välja de dagar jag är hemma och pluggar. Första veckan var jobbig, man är ju så van att käka hela tiden, så fort man är hungrig. Visst är det konstigt att vi i västvärlden aldrig är riktigt hungriga? Så fort man känner minsta hungerkänsla ska man stoppa något i munnen, allt är ju så lättillgängligt nu för tiden!

Så första veckan käkade jag något hela tiden: frukt, bär, snacks. Jag käkade för att dämpa hungerkänslan. Men andra veckan insåg jag att jag inte måste käka hela tiden. Jag drack te när jag blev hungrig och så var hungerkänslan borta. Märkte också att jag kunde fokusera på plugget bättre när jag fastade. När man är mätt brukar kroppen gå in i viloläge och jag blir alltid så, så sömnig (jag har ju mild narkolepsi som det är redan) när jag är mätt. Så jag ska fortsätta med 5:2 ett tag till och se hur det går. De dagar jag inte fastar käkar jag fortfarande som vanligt, runt 1400 kalorier per dag, som jag håller koll på med min MyFitnessPal-app. Den är grym.

Det var min rapport härifrån, haha. Ska blogga mer roligare inlägg också. Hoppas ni har en bra vecka!

No comments: