2011-12-28

"Är det tillåtet att vara så vacker?"

Jag vaknade klockan 9 idag, ganska trött efter två glas sangria och en drink/öl (hjälpte Fadia dricka upp sin julöl) och kände bara: Nej, idag blir det fuldag. Satte upp håret i en tofs och that's it. Direkt när vi öppnade kom det en tjej i 30-årsåldern som brukar handla hos oss och när jag expedierade henne sade hon plötsligt "Jag ville bara säga att du är väldigt söt". Wow. Jag rodnade och stammade att jag tyckte att hon var söt också, vilket hon är. Hon blev glad. Jag blev glad. Sedan kom det en gammal dam på eftermiddagen och medan jag gjorde i ordning hennes recept lutade hon sig fram och frågade "Är det tillåtet att vara så vacker?". Då blev jag helt ställd. Jag fick ur mig något i stil med "Det var ni säkert också en gång i tiden!". FAIL. Hon skrattade men såg lite ledsen ut sen. Herregud, så pinsamt. Vad jag menade var förstås: "Ni är fortfarande en vacker dam, men jag slår vad om att ni var en skönhet när ni var ung!". Naffe, get a grip of yourself!

Jag berättar detta för er för att det är ovanligt att få en ytlig komplimang här i Sverige. Många av mina kunder tackar för bra service, säger att jag är så snäll och trevlig och så vidare... Men när man får en komplimang för sitt utseende blir man lite ställd. Eller vad tycker ni?

Känner mig inte så vacker nu, men är hög på endorfiner. Och vill visa er ÄNNU en av Sempers julklappar: örhängen från Banana Republic. Love them!

No comments: