2009-02-21

Once you go asian, you'll never go caucasian?

Varför tror vi asiater att vi är så snygga, exotiska och häftiga? Under hela min uppväxt har jag nästan uteslutande haft svenska vänner. Säga vad man vill om svenskar men de är sköna människor. Avslappnade, varma och ödmjuka människor (go Jantelagen!). Annat kan jag säga om asiater. Narcissism, arrogans, dold rasism och en förkärlek till skvaller är bara några av egenskaperna jag har lagt märke till hos många asiater, oavsett var de bor. Nästan alla asiatiska tjejer (och många killar) har en egenkär blogg där de visar upp sig i olika sexiga poser och skryter om att de är "avancerad nybörjare"-modeller. Asiatiska föräldrar som oförskämt skryter om sin "duktiga son som köpt en BMW, men är ihop med en svenska" eller skvallrar om "den där mörka grannen som verkar skum"... Visst, många asiater har tack vare de asiatiska generna behagliga drag och med en rik historia av kultur och traditioner, ska man absolut vara stolt över sitt ursprung och visa det. Men den där egenkärleken och arrogansen...

Angående asiatiska tjejers egenbild, kan jag tänka mig att
Tila Tequila (som f.ö är vietnamesiska...) säkerligen har bidragit till att en rad asiatiska småtjejer bleker håret och leker sexig asiatiska. Media framställer ju oss asiater som antingen sexobjekt eller nördar. Jag säger inte att jag skulle vara bättre på något sätt, ni har ju själva sett mina egobilder. Men man måste väl ändå ganska snabbt inse att trots goda anlag kommer de där sexiga sneda ögonen att få mörkar påsar och den där nätta kroppen kommer att bli en asian mama-booty. Då kan man inte längre spela på mysticismen och sensualiteten som omger asiater, då är man bara en vanlig människa som vill ha respekt från sin omgivning.

Alltså, mina blogginlägg efter midnatt bör läsas med en nypa salt.


Sexy or nerdy? Det är inte lätt att vara asiat...

4 comments:

Anonymous said...

Naffe are u drunk ?

Naffe said...

What? No! Never!

Naffe said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Naffe gums..du har ju inte träffat mig på ett tag. Måste säga att jag också har gått o färgat håret..som Tila och jag ska dessutom byta en bokstav i mitt namn och då blir det Thila..I know that you still like me...
saknar dig/T