2010-05-18

7 juli --> 20 juni

Så här ligger det till: Jag fick ett avskedsmail häromdagen från Office of Global Education, där det stod att alla utebytesstudenter måste lämna landet 30 dagar efter att mitt visum går ut. Mitt studentvisum går ut 21 maj. Vilket innebär att jag måste lämna landet 20 juni om jag inte vill ha några problem. Dock tänkte jag inte på det när jag bokade om min biljett och den är nu bokad till 7 juli.

Om jag vill extend my stay måste jag ansöka om ett "change of visa status" till tourist istället. Denna process tar dock 2-3 månader och kostar $300. Man skickar in alla (tusen) handlingar till Homeland Security och sitt I-94-visum, så att de kan process. Dock kommer jag ju då att redan ha lämnat landet 7 juli innan de fattar ett beslut. Så, jag kommer alltså att vara i USA från 21 juni-7 juli utan visum. Inget visum = inget skäl att vara i USA - illegalt. Eftersom jag planerar att återvända till USA för exjobb och eventuellt att bosätta mig här i framtiden, vill man gärna inte ha något illegalt på sitt samvete. Min coordinator försäkrade mig om att det inte skulle bli något dramatiskt, men om jag kommer i kontakt med polis med inget visum på mig så kan det bli lite krångel.

Så jag har bestämt mig. Det blir att boka om min biljett till 20 juni. Inga problem, inget krångel. Bara ett krossat hjärta.

Nej, så dramatiskt behöver det inte vara. Jag är verkligen kär i honom och han känner detsamma. Det känns som 2 veckor och 3 dagar inte spelar någon roll, när jag ändå kommer tillbaks i höst för exjobb och sedan planerar en snar framtid i USA. Dessutom känner jag för första gången att jag kan lita på en kille. Han har varit i ett 8 års förhållande förut och vet vad trohet och tillit är. Om E och hennes Y klarar 5 månader, så ska väl vi klara några månader också?

Vad tror ni?

1 comment:

Amran said...

några månader att sakna varandra ännu mer vilket kommer göra det så mycket roligare att ses igen. Du är väl en stark person, tror du kan klara det galant och han verkar så himla bra av det lilla du skriver om honom så jag säger ge dig hän så kommer allt bli bra.

puss