2011-01-02

Bau cua

Åh, min mage håller på att gå sönder av all skratt! Familjen hade samlats ikväll för några parti "bau cua". Enligt vietnamesisk tradition spelar man alltid bau cua (direktöversättning: "kalebass krabba") på nyår eller efter nyår. Spelet går helt enkelt ut på att satsa pengar på rådjur, kalebass, kyckling, fisk, krabba eller räka och sedan slå tre tärningar som sedan visar något av dessa motiv. Spelet ska visa hur ekonomin kommer att se ut resten av året. Vanligtvis spelar man med pengar, men i vår familj är alla ganska dåliga förlorare, så vi spelar oftast med karameller.

Hur det gick? Jag blir alltid beskylld för att vara feg och vinner därmed ganska litet, men jag blir aldrig utblottad som min syster eller bror. Mamma har alltid tur i spel och pappa är känd för att fuska. Denna gång vann faktiskt den försiktige... Jag!

Det gäller att satsa på rätt "djur".


Pappas vinsthög jämfört med min...

No comments: