2011-01-05

Hantering av odöda

God kväll, mina kära vänner. Jag tackar er av djupet av mitt hjärta att ni troget tittar in här för att ta del av mina djupa filosofier om livet, visdomsord om kärleken och extravaganta shopping... Öh, nej. Men jag ber om ursäkt för att jag inte har uppdaterat så bra på länge. Jag vet inte vad det är med mig. Jag går runt som en zombie. Har fortfarande inte rättat uppsatsen eller besökt mitt praktikapotek. Ska försöka ta tag i det imorgon. Suck, jobbigt att vakna klockan 12 varje dag och inte hinna med någonting...

På tal om zombie, läste jag ut John Ajivide Lindqvists Hantering av odöda ikväll. Väldigt, väldigt bra och sjukt läskig skräckroman. Han skildrar zombies på det mest realistiska och skrämmande sättet. Det är ingen blodig hjärnätande splatterbok, den skildrar väldigt mycket känslor. Lindqvist lyckas göra mig nervös av beskrivningen av lugnet före en storm. När jag läste om incidenten på skärgårdsön eller uppståndelsen av en av huvudpersonernas fru, höll jag på att kissa på mig av rädsla. Fy, vilken bra bok. Fast man kanske inte ska förvänta sig annat från författaren av Låt den rätte komma in. Men läs den inte ensamma hemma i ett mörkt rum, gott folk!

Hantering av odöda får NNNNN av fem möjliga.

No comments: