2011-02-17

"En sprucken rosenkopp"

Ikväll var jag och Sofie hemma hos Emelie, även känd som Den Tyska Blondinen, för en "Halv åtta hos mig" (eller en "Typ sju hos mig", eftersom vi är alla tjejer med jobb och måste upp tidigt). Det erbjöds god mat, trevligt sällskap, seriösa samtalsämnen om fonder och pension (Emelie är ekonom) och allmänt nostalgiprat (vi har ändå känt varandra i 12 år, ja jag tjatar om det).

Fantastiskt mysig kväll, mina kära tjejer, och fler komma skall. Nästa vecka blir det hemma hos Sofie! Svenskt husmanskost när den är som bäst. Sofie har faktiskt övat på att laga falukorv och makaroner i typ 12 år, så den rätten kommer hon inte att misslyckas med! Skämt åsido, kommer att bli supergott och supertrevligt!

Emelie sprang runt i sitt fina lilla kök (som inte får kallas kök, utan kallas kokvrå)!

Det vackra värdparet!

Varmrätten bestod av kycklingfilé med en ingenfäradoftande sötpotatis och crème fraiche-röra. Till det serverades en fräsch och supergod blandsallad med valnötter, gurka, rödlök och päron!

Smarrig marängsviss med geléhallon à la Emelie och en kopp roiboste med namnet "en sprucken rosenkopp", typ. Pluspoäng, så klart!

Alla bilder tagna med iPhone, orkade inte släpa med systemkameran. Kanske nästa gång.

No comments: