2012-01-08

How to become a pharmacist in USA

Jag har äntligen haft tid att fördjupa mig i det här provet som jag ska göra för att bli apotekare i USA (och tjäna dubbelt så mycket som i Sverige, haha!). Det är inte bara ETT prov... Det är en lååång lista med vad som ska göras. Lång. Tänkte dra det lite snabbt för er som är intresserade (apotekarkollegor kanske?):

  • Först måste man ansöka om en FPGEC Certification (Foreign Pharmacy Graduate Examination Committee) innan man får göra ekvivalensprovet. Ansökan ska innehålla: 
    • ansökan (som vidimeras av notarius publicus)
    • min apotekarlegitimation
    • 2 passfoton
    • vidimerad kopia på körkort
    • en check på $800
  •  Ens utbildning måste också valideras av ECE (Educational Credential Evaluator). Då måste man skicka in:
    • $95
    • kurslista med betyg
    • examensbevis
  • TOEFL - engelskaprovet som jag gjorde för utbytesåret i USA måste jag göra om och det måste göras på ett amerikanskt center
  • När man har fått sitt FPGEC, ECE har godkänt ens utbildning och får man äntligen göra FPGE Exam som är ett 250-frågors multiple choice-prov som består av Basic Biomedical Sciences, Pharmaceutical Sciences, Social/Behavioral/Administrative Pharmacy Science och Clinical Sciences. Detta prov kan man bara ta 2 gånger per år, jag tänker ta det september 2012.
  • När man äntligen gjort provet och fått sitt FPGEC är det dags att välja vilken stat man vill jobba i. Eftersom jag vill jobba i Kalifornien har jag forskat i detta också, men inte lika noggrant eftersom det kommer att dröja innan jag kan söka detta. Men i stora drag ska man:
  • Ansöka till NAPLEX (North American Pharmacist Licensure Examination)
  • Få godkänt på NAPLEX
  • Betala $485 application fee
  • Göra 1500 timmar praktik på ett amerikanskt apotek
  • Få godkänt på CPJE (California Pharmacist Jurisprudence Examination)
  • Bevisa arbetserfarenhet på apotek
  • Ha ett amerikanskt personnummer (hur ska detta gå till?)
Ja, det var typ bara det. Det här fixar jag! 

...

1 comment:

Anonymous said...

Quite an expensive procedure! But, I am sure it will pay back! About the "amerikanskt personnummer", when I followed the procedure (almost 10 years ago), it has been quite easy to get one. They want you to pay taxes, so just drop by the local office and in two weeks you get it in the mailbox.