2012-10-24

Läskig dag

Läskig dag igår. När jag kom hem efter promenaden med Toby tog jag en dusch och satte mig sedan och pluggade en stund tills A kom hem från jobbet. Vi satt i soffan och försökte bestämma oss för vad vi skulle käka till middag. Vi retades med varandra på skoj och på något sätt slog jag huvudet ordentligt i fönsterbrädet som är precis bakom soffan. Riktigt hårt. Det gjorde så ont att jag började lipa och då är jag inte en sådan barnrumpa som gråter i första taget (i alla fall inte när det gäller fysisk smärta). A blev helt chockad och hämtade is till mitt stackars huvud. Jag blev själv helt chockad för att jag började gråta. Weird. 

Senare på kvällen bestämde vi oss för att käka thaimat. Sjukt gott och hett. Huvudet var ok men jag blev inte kvitt huvudvärken som jag började känna av under eftermiddagen. När jag kom hem tog jag två huvudvärkstabletter (med kombon paracetamol, acetylsalicylsyra och koffein...) och lade mig för att vila i sängen. Plötsligt började mitt ansikte att klia. A skrattade först när jag kliade ansiktet mot hans tröja men sedan när han inspekterat mitt ansikte sade han åt mig att gå och ta en dusch. Jag gick till badrummet, tittade mig i spegeln och en rysning for genom hela kroppen. 

Jag hade fått stora, svullna utslag i hela ansiktet, halsen och lite på överkroppen. Sjukt äckligt! Det såg ut som om jag blivit myggbiten av hundra myggor. Har aldrig reagerat så här på något i hela mitt liv. Jag är pollenallergisk och kan få stora myggbett, men så hade jag aldrig sett ut... Jag kastade i mig loratadin, tog en  dusch och gick och lade mig. Anthony smörjde in mig i Aloe Vera-kräm och tröstade mig. Jag försökte gömma mig och sade till honom att inte titta på mig men han sade "I know you're beautiful under all that". Sedan höll han mig i handen och strök mig över ryggen tills jag somnade. Idag vaknade jag och såg ut som mig själv igen. Weird.

Det kanske var försenad jetlag. Det är som om kroppen orkar med de första två dagarna för att man är så glad att vara med den man älskar igen, men efter ett par dagar kommer tröttheten och konstiga symptom ifatt en. A åkte ju till akuten tredje dagen han var i Sverige sist. Eller så var jag allergisk mot något i maten eller medicinen. Weird. Har ni några teorier?

Thaimaten (papayasallad, röd curry med lamm och Tom Kha-soppa) som var såg god och som nu jag aldrig
 kommer att våga prova igen...

No comments: