2012-11-10

FPGEE - done

Hallå kompisar. Klockan är 10.25 här i Seattle, solen skiner och jag har gratis wifi. Är superpigg trots att vi gick upp klockan 04 i morse. Kan bero på att jag har satt i mig en vaniljlatte, en kopp Ceylon-te och smuttar just nu på en iced Cookies&Cream-latte (so good, but so bad!). Mitt flyg lyfte klockan 07 och lämnade kvar min stackars Anthony som tycker att det blir jobbigare och jobbigare att skiljas åt. Vi kommer förmodligen inte att ses förrän i februari-mars, då han kommer till Sverige en sväng. Tre långa månader kvar...

Jag önskar att jag kunde säga att jag haft 3 underbara veckor i Kalifornien. Det har så klart varit helt underbart att få träffa Anthony i 3 veckor och att träffa släkt och vänner igen, men det har varit så stressigt och ångestfyllt. FPGEE har tagit kol på mig och varit väldigt jobbigt för mitt och A's förhållande... Men jag överlevde och vi överlevde! 

Provet var långt och klurigt. Vaknade klockan 6, gjorde provet mellan 7.30 och 13.00, med en 30-minuters rast. Det var uppdelat i två delar med 125 flervalsfrågor i varje del. Första delen var sjukt svår med mycket kemi och farmakologi, så jag vet inte hur den delen gick. Andra delen kändes lite bättre, så vi får hoppas att det väger upp första delen. Allt från okända kemiska strukturer till Helsingforsdeklarationen. Vissa läkemedelsubstanser hade jag aldrig hört talats om. Provet består av 150 poäng och man måste ha 75 för att klara det. Jag hade precis på gränsen så att jag klarade pre-FPGEE som jag gjorde i torsdags. Men det var ju bara 66 frågor...

Jag träffade på en äldre man på testcentret som gjorde provet för 7 år sedan och som nu är farmacevt i Kalifornien. Han menade att FPGEE är till och med svårare än NABP och MPJE som är deras examensprov och lagprov (som jag ska skriva efter jag har gjort min praktik). De proven ska tydligen vara mer "straight forward" och enklare att förstå och klara. Men men, nu har jag i alla fall gjort FPGEE. Det tar upp till 8 veckor innan man får veta resultatet, så jag får slappna av i 8 veckor i alla fall. Om jag måste göra om det så är det bara att börja plugga igen i januari och sedan göra provet i april 2013. Det ordnar sig! 

Och vänner, tack för era lyckoönskningar! Guld värt! Kram!

Haha, tog en bild innan FPGEE. Då såg jag glad ut i alla fall...

1 comment:

Unknown said...

Hi Naffe

Sag att du ahr klarat FPGEC exam. Jag ar apotekare som bor i New York och funderar pa att soka till FPGEC exam, och undrar om du har tips om hur skall man forbereda sig

mitt email: unemail2011@gmail.com
Tacksam for ditt svar