2012-11-12

TOEFL - done!

Har fått tillbaka resultatet från mitt TOEFL-test! Haha, det gick bra men det var som jag misstänkte. Kolla på mina poäng från 2008 och denna gång (maxpoäng på alla delar är 30 poäng):

2008 - total: 116  -   2012 - total 115
Reading: 29               Reading: 29
Listening: 29             Listening: 30
Speaking: 28             Speaking: 29
Writing: 30                Writing: 27

Hahaha. Jag har efter 1 år som utbytesstudent och nästan 3 år med en amerikansk pojkvän blivit sämre på engelska. Och sämre på att skriva! (Tack för att ni läser min blogg ändå.) Men, kära vänner, jag är klar med TOEFL! Ett steg närmare FPGEC, men lång väg kvar.

  • FPGEC Certification (Foreign Pharmacy Graduate Examination Committee)-ansökan 
  • Utvärdering av ECE (Educational Credential Evaluator). 
  • TOEFL  (Test of English as Foreign Language)
  • FPGEE (Foreign Pharmacy Graduate Examination Exam)
  • 1500 hours internship - praktik på amerikanskt apotek (37,5 veckor heltidsjobb om man räknar med 40 timmar/veckan)
  • NAPLEX (North American Pharmacist Licensure Examination) - deras examensprov som kostar $485...
  • CPJE (California Pharmacist Jurisprudence Examination) - deras juridiska prov
  • Ansöka om amerikanskt personnummer 
Här kan ni se den detaljerade checklista som jag måste bocka av innan jag blir pharmacist in the US.

1 comment:

Anonymous said...

Känns spännande att läsa och se din dröm förverkligas steg för steg. Även jag drömmer om att jobba som apotekare i usa. Pluggar just nu i uppsala så har en lång väg kvar att gå.

Har en fråga bara, måste man ha green card eller vara amerikansk-medborgare för att kunna jobba som apotekare där eller räcker det med arbetsvisum?