2010-01-07

Room 501 - day 3

Idag nar jag kom in i rum 501 stralade solen in genom fonstret. Morfar ar inte ensam var min forsta tanke. En glad tanke. En rar vietnamesisk gumma och hennes gubbe var och halsade pa min morfar. Min moster hjalpte morfar med maten och han sag svag men glad ut. Gubben holl min morfar i handen och pratade och log. Tanten berattade for mig att hennes man var nara van till min morfar, "spagubbe" och jatteduktig pa att lasa i handflator. Okej, tankte jag.

Nar det gulliga paret och min moster gatt laste jag som vanligt lite ur tidningen for morfar. Han somnade snart och jag gick ner till cafeterian och tog en tuna-Subway. Nar jag satt i solen och fnissade till gamla Shakespear in love kom ytterligare tva gubbar for att halsa pa morfar. Han ar banne mig popular! Skulle han ha Facebook skulle han ha fler vanner an mig! De pratade och skrattade lange och sedan var det dags for middag. Morfar at mat och drack te helt sjalv utan min hjalp! Hans telefon ringde och han behovde inte min hjalp for att svara heller. Jag ar arbetslos! Men sa glad och stolt over min morfar.

Jag vet att det kommer att ga upp och ner och att vissa dagar kommer att vara samre an andra. Men just nu ar jag bara sa glad att morfar hade en bra dag. I morgon kommer sjukgymnasten och ska hjalpa morfar att ova att ga lite igen.

Tyvarr medforde dagen andra sorger. Min morfar ligger i samma rum som tva andra gamla gubbar. Idag var en av gubbarnas hela familj och en prast har och bad for den gamla gubben. Det ar nara nu for honom. Fick en klump i halsen och kande verkligen med familjen. Undrade om jag skulle fa vara med om nagot sadant snart...

Man kan se downtown och CN tower fran morfars vaning.

Kopte minibananer och mango till morfar.


Morfar ar en gentleman med snygga skjortor, hangslen och hatt.
Sjalvklart ar han patriotisk sydvietnames ocksa

No comments: