2013-08-09

Världen är en skrämmande plats

Jag läste denna artikel i Läkartidningen om situationen i Demokratiska (?!) Republiken Kongo och blev så illamående och illa berörd. Ville inte fortsätta läsa men det är viktigt att vara medveten om att det är långt kvar till demokrati och frihet för alla i världen. Mycket långt. Att det finns en sådan mörk och intensiv ondska i denna värld. En värld där människor inte har något värde alls. 6 miljoner döda och 2 miljoner våldtagna. Kan vi ens förstå dessa siffror? Här rasar nyheterna över ett mord eller en våldtäkt.

Jag är inte helt främmande för sådan grymhet utan min mamma har berättat om tiden under Vietnamkriget och om människor som föll offer för alla möjliga vidriga och ondskefulla handlingar. Men jag trodde att det inte skedde i sådan enorm utsträckning som i Kongo. I vissa byar har 3 av 4 kvinnor blivit våldtagna, tänk bland dig och dina 3 kompisar har 3 av er blivit våldtagna och ingen gör något åt detta.

Dr Mukwege säger något som är minnesvärt och påminner oss om det materiella samhälle du och jag lever i:
Världen har kapacitet att stoppa kriget. För man strider inte mellan stammar, inte om etnicitet, inte om religion. Kriget handlar om pengar. Man krigar för att kontrollera gruvor, för att kontrollera Kongos naturresurser. Världen får dessa naturresurser; mineraler till mobiltelefoner. Världen kan fortsätta få dem, på ett korrekt sätt, utan att finansiera vapen som förstör kvinnor. Kvinnorna som dör har inte ens en mobiltelefon. De vet inte ens varför de dör. 
Jag vet inte vad jag ville komma med detta inlägg. Men om jag nu får en endaste person att läsa artikeln och förstå läget i det olyckliga landet långt borta i Afrika, har jag gjort något i alla fall. Man kanske kan se på den där afrikanska damen på bussen med lite mer förståelse och insikt om vad hon eller någon hon känner har gått igenom. Man kanske kan se förbi den knaggliga svenskan och förstå att hon inte haft en chans till något liv, för att inte ens prata om utbildning i hennes hemland.

Jag tycker i alla fall att kunskap och medvetenhet kan leda till förståelse och empati. Min mamma brukar säga: du kanske inte kan vara en stjärna i himlen för världen, men du kan vara en lykta i någons mörka rum. Du kanske inte kan stoppa kriget i Kongo men du kanske kan hjälpa någon i din närhet.

No comments: