2010-12-19

Vinterlista

Den här listan är inspirerad av min sommarlista som jag hade uppe i somras.

Ditt favoritställe på vintern?

I soffan under en filt med en bra bok eller film och mina nära och kära omkring mig.

Hur spenderar du helst den perfekta vinterdagen?
Vakna upp med med någon som kan värma mig under täcket, käka en maffig frukost, packa en termos varm choklad och ta på sig termosbyxorna, bege sig ut i snön för att ha snöbollskrig och åka pulka med vänner, pulsa hem i skymningen och lägga sig i ett varmt bad och sedan ligga på soffan resten av kvällen med en bra bok, med huvudet i någons knä.

Vad finner du helst under julgranen?
Underkläder, parfym, doftljus, en ny mobil, en fin kofta, smycken... Det vanliga.

Vad har du för planer för årets vinterlov?
Ska bara vara hemma och mysa med familjen framför julgranen sedan blir det nyår med vänner i Uppsala.

Dina bästa vinterfärger?
Svart och rött.

Nämn några saker du tycker är typiskt svenskt på vintern:
Åka pulka/skidor/snowboard, baka lussebullar och pepparkakor, långkalsonger, dekorera med massa fula tomtar, SJ-tåg som ALLTID är sena, cykla i decimeterhög snö och snöpisk i ansiktet, ljusstaken i fönsterna...

Julstaken

Bästa vinterminnet från barndomen?
Att jag och min familj åkte skridskor tillsammans varje år. När familjen firade nyår tillsammans i Trädgårdsföreningen i Linköping och min 10-åriga syster var rädd för alkoholister (eller alkohomer/hormoner som hon kallade dem). När jag var 15 och åkte på fjällenresa med min klass: hångel, disko med vännerna och första gången på skidor

Framför brasan, i skidbacken eller på after-ski?
Alla tre!

Vad väljer du på julbordet?
Senapssill, prinskorvar, Janssons frestelse, mammas vårrullar och JULMUST!

Vart går din vinterdrömsemester?
Någon lyxig skidort i Frankrike eller Italien. Förutsatt att jag kan åka pulka där...

No comments: