2011-10-26

Kropp som en 17-åring!

Haha, jag kan inte sluta skratta. Har haft en riktigt rolig timme på Actic. När jag tecknade årskort där fick jag 3 gratistimmar med en PT och idag var första timmen. Fick träffa min PT för första gången och hon visade sig vara en riktigt go och härlig "bonnatös" från utanför Motala, som hon beskrev det själv. Eftersom detta var första timmen tillsammans gick vi bara igenom tester så att hon skulle få en uppfattning om hur vältränad jag är. Så här var det upplagt.


  1. 10 minuters rodd. Jag fokuserade mig mer på att lära känna min PT och snacka skit än på att ro, så jag rodde typ bara 2,5 km, vilket PT tyckte var godkänt. Men hon tyckte att om man kan tekniken och har tränat lite mer så bör man kunna ro det dubbla. Öh...
  2. Stå. Fick stå rakt upp och ner så att hon kunde kolla ställning. Bra rygg och och hållning, armarna vinklades tydligen lite för mycket inåt vilket kunde bero på för korta bröstmuskler.
  3. Andningstest. Man fick ligga ner och andas med en hand på bröst och en på mage. Jag andades lite för mycket "högt upp", man ska egentligen andas ner till magen mer. 
  4. Rörlighet i rygg. Fick göra en yoga-ställning: ligga i fosterställning, har armarna rakt ut på golvet och röra den översta armen till andra sidan kroppen. PT sade "fantastiskt" och ville att jag skulle bli deras visningsexemplar och få betalt i timmen. Haha, verkar som det är värt att gå på yoga ändå!
  5. Armhävningar. PT kollade antal reps och tekniken. Hon var superimponerad över att jag klarade 35 stycken på raken på knä. Jag var måttligt imponerad.
  6. Jägarstolen. Sitta mot väggen med benen i 90 grader. När jag väl satt där med darrande ben undrade min PT om jag var "en liten envis djävel", eftersom jag då suttit i 2 hela minuter! 
  7. Mätning av kroppens sammansättning. Detta skedde på en bioimpendansvåg som skickar elektriska impulser genom kroppen och mäter fettprocent, muskelmassa och vätskemängd i kroppen och som sedan räknar ut vilken "metabolisk vikt" man har. Jag hade typ 24% fett (20-28 var normalt), 30 % muskler (bra sa PT) och 53% vatten (mycket bra, sa PT!). Detta räknade ut "min kropps ålder" till 17 år. Haha, jag är knappt myndig. PT skämtade att jag inte får dricka, ta körkort eller knappt jobba.
  8. Höft-rörlighet. Satt på en bänk med armarna om ena smalbenet och andra benet hängde löst. Fick ingen kommentar på denna tyvärr.
  9. Puls-mätning. Fick gå upp och ner för en bänk i 3 minuter och sedan mäta pulsen för att hon ska veta vilken puls vi ska jobba på framöver.
Summa summarum: roligt och lärorikt att få en timme med PT. Om man bara hade råd att ha en PT-timme i veckan så hade man nog varit riktigt snygg.

Kanske behöver en PT trots allt...

2 comments:

Oppa said...

That's my Pumbis! Du är ju för grym! Vilka armar och beeeeen (ass!)! Däremot är jag väl lite skeptiskt mot punkt 7. Punkt 8 har du ju redan en PT för ;)

Puss!

Naffe said...

Ja, har ju hört en del skeptism runt dessa vågar... Men kul att kunna säga att man typ är 17 bast i alla fall... PUSS!