2011-06-22

Den vita rocken

Mina apotekarvänner, jag måste fråga er en sak. Är det bara jag som stör mig på att "den vita rocken" missbrukas i apotekarvärlden?

Inte nog med att apotekare inte ens får tillräckligt cred och uppskattning för sin kunskap och kompetens, vi får till och med dela vårt enda status-symbol med kassapersonal! I andra länder är det vit rock på apotekaren och en rock i annan färg eller enhetliga arbetskläder på resten av personalen. Det är som på sjukhuset, läkaren har vit rock och annan personal klär sig i scrubs eller andra arbetskläder. Ingen som varit på vårdcentralen på senaste tiden har väl ifrågasatt att läkaren har vit rock och damen i receptionen har andra arbetskläder, eller hur?

Jag förstår att Sverige länge har haft apoteksmonopol och att man fastnat i gamla mönster. Dessutom ska allt vara jämlikt och jante-lag här, ingen får sticka ut eller tro att man är bättre. Men den vita rocken står ändå för professionalism. Den vita rocken visar att denna person har många år av utbildning om läkemedel i ryggen och kan ge kunden bästa service när det kommer till läkemedel. Som apotekarstudent har jag slitit med 4,5 års studier för att kunna bära upp den här vita rocken med stolthet, det är den som ger mig auktoritet när jag informerar kunden om läkemedel. Ska då tjejen i kassan, som studerar design, gå runt med samma rock? (Vi har en superduktig kassatjej, så det är inte henne personligen jag stör mig på, utan själva principen.)

Jag tycker att det måste synas vilken yrkesgrupp man tillhör. Kassapersonal ska ha sina arbetskläder, apotekstekniker (som också ger råd om receptfria läkemedel) kan ha vit rock men det ska synas vem som är tekniker och vem som är farmaceut. Det är bara rättvist. Den vita rocken är inte något man bara har på sig, utan något man förtjänar att ha på sig. Vad tycker ni?

Jag kommer ihåg första gången jag nervös och stolt fick ta på mig min vita rock! Jag kände mig som en apotekare... Tills jag insåg att jag och kassatjejen har likadana rockar.

2 comments:

Sanna said...

Hos oss får inte kassapersonalen ha rock.

Naffe said...

Sanna: Bra! Men jag vet inte varför folk like-ar och dis-likear detta inlägg dock... Håller folk med eller inte?