2013-05-13

"Har inte du flyttat till USA än?"

Precis när jag satte min fot på gymmet idag, träffade jag tjejen som jag hyrde min lägenhet på Snickaregatan av. Vi hälsade och efter ett par artighetsfraser sade hon lite försynt "Jag visste inte riktigt om det var du, har inte du flyttat till USA än?". Det känns som om jag fått den frågan många gånger! Av kunder, vänner och bekanta. Så här ligger det till:

Jag och Anthony väntar fortfarande på att vårt fiancé visum ska bli klart. Vi ansökte om det i november 2012 och nu i maj (!) har vi precis fått en begäran på komplettering. Vi ska skicka in bevis för vårt förhållande så att de ser att vi är äkta. Vad som specifikt ska skickas in kommer på ett papper på posten denna vecka. Sedan ska A göra sitt bästa med att få iväg bevisen det så fort som möjligt. Om de godkänner vår komplettering skickar de ärendet över till svenska ambassaden, som då kontaktar mig för att boka en visumintervju. Till intervjun kommer jag vara tvungen att ha massa dokument (brottsregister, m.m), läkarintyg (måste på hälsokontroll) och annat. Men om intervjun går bra så får jag visumet inom några veckor.

När jag väl har visumet, har jag 6 månader på mig att flytta till USA. Planen var att jag skulle flytta i augusti, därför har jag tagit tjänstledigt från och med 5 augusti. Men nu får vi se...  Mammas sista cellgiftsbehandling kommer att vara någon gång i slutet av juni. Sedan ska hon opereras, förhoppningsvis direkt. Det skulle kännas bra om jag kunde vara här under hennes första tid som nyopererad, så man kan hjälpa till lite om det behövs. A planerar att komma hit i augusti för någon veckas semester (han har inte så mycket kvar efter 2 veckor här och 3 dagar i Hawaii...).

Så om allt går som det ska, kanske jag kan åka redan i augusti-september. Men vi får se. Hängde ni med? Haha, hur som helst får ni hänga med på denna berg- och dalbana, kära vänner!

Snart får jag kalla mig amerikan och fira 4th of July!

No comments: