2013-05-23

Ok!

Mamma är ok! Den fjärde cellgiftsbehandlingen gick bra. Hon fick ha kylhandskar och kylstrumpor på sig eftersom den här cytostatikan tar kol på naglarna... Nu är vi en vecka efter i den planerade behandlingsschemat eftersom hon hade för låga blodvärden förra veckan för att få behandling då. Mammas största tumör som satt vid armhålan var lymfcancer och den har tydligen minskat efter behandlingarna. Dock fick vi reda på att de två knölarna som låg precis under hennes nyckelben är malign lymfcancer också. Suck. Jag blir så ledsen på mer dåliga nyheter, men för att se det positivt var det ju tur att mamma upptäckte cancern innan den spred mer. De har ju röntgat och hon har inget i lungorna och buken i alla fall.

När jag kom hem från jobbet höll hon på att mysa i trädgården med sina älskade blommor och sedan hjälpte jag henne göra en vietnamesisk kålsallad och diskade en massa. Gick även över till syrran och hjälpte henne bada Leon och lekte en liten stund med lillfisen. Lilla Leon är så söt att jag smälter när jag ser honom. Idag pruttade han en massa och ville bajsa, men inget kom, så han gnällde lite. Vet inte hur många gånger jag fick sjunga "Lilla Leon akta dig, akta dig, akta dig, lilla Leon akta dig, annars tar jag dig!" innan han lugnade ner sig. Hans stackars mamma har det inte lätt, men hon måste göra sitt bästa.

Nu är jag trött. En dag till, sedan är det helg. Då ska jag träffa några av mina kära gymnasietjejer, hjälpa pappa flytta från Norrköping hem och fira mammas födelsedag. Fullspäckad helg alltså, sedan blir det en sexdagarsvecka på jobbet nästa vecka. Oj oj oj...

Så här glad jag över att få äta tårta idag! 

Min goda vietnamesiska banh mi med ruoc, inlagda morötter, koriander och chili!

No comments: