2009-08-24

Be careful

Alltid när jag säger att jag ska iväg någonstans så får jag höra av amerikanerna som bor här, oavsett om det är släkt eller bekanta, att jag ska vara försiktig. Det gäller när jag ska möta upp vänner någonstans, åka och shoppa, vänta på skjuts... Då frågar de alltid om jag kommer att vara ensam länge och uppmanar mig att vara uppmärksam och försiktig. Sacramento har rykte om sig att vara en ganska fridfull stad utan överdrivet mycket kriminalitet. Det finns hemlösa och dåliga områden som man ska hålla sig borta ifrån när mörkret infaller, men annars är det relativt lugnt jämfört med andra delar av Cali. När jag berättade att jag ville gå ut och jogga, varnade folk mig för att springa i samma riktning som trafiken. Självklart att man springer och går på trottoaren så att man möter trafiken, det gäller väl trafiksäkerhet, tänkte jag. Nej, här uppmanas joggare att möta trafiken så att ingen kan smyga upp i en van bakom dig och dra in dig i den... Inte så lugnande precis. Men oroa er inte, lovar att vara försiktig!


Sacramento by night

No comments: