2009-08-19

Brum brum

Var myligen ute och övningskörde med en vietnamesisk körlärare. Det gick bra! Dock så upptäckte jag att i praktiken är det många skillnader, förutom att vägarna är gigantiska och filerna är många. Så det är mycket småsaker jag måste lära om så att de inte kuggar mig bara för att jag kör på ett "svenskt sätt". Dessutom är bilarna automatväxlade och det tar ett tag att vänja sig vid det. Men det gick bra! Jag ska köra upp på tisdag. Oh dear me.

Skillnader:
Sverige: vid korsning: titta, blinka, sakta ned, sväng
USA: vid korsning: blinka, sakta ned, titta, sväng

Sverige: vid korsning: placera bil närmast det håll du ska svänga
USA: vid korsning: placera bil mitt i filen

Sverige: STOP-skylt där det är relevant
USA: STOP-skylt överallt!

Sverige: högerregeln
USA: first come, first go


Mitt underbara mellanmål, peanut butter & jam sandwich! Så amerikanskt och så onyttigt. Jag använde grovt bröd i alla fall.

No comments: