2009-08-26

I passed!

Kära vänner, efter en dokusåpaliknande, mardrömslik färd mot mitt amerikanska körkort, har vägen nått sitt slut. Nu är det ur vägenoch det gick vägen! Finns så många ordvitsar! Man fick ha 15 små errors och 0 allvarligare errors. Jag fick 2 små errors! Grönt ljus för egna bilfärder mot nya äventyr!

Det började med att jag körde med den vietnamesiska tanten från klockan 08.30. Tanten var mer nervös än mig och gjorde mig extremt irriterad och nervös på grund av hennes råd och tips som hon upprepade 3 gånger i minuten. Klockan 10 sprang jag in på DMV och skulle anmäla mig, fick prata med en riktigt sur gubbe. "Swedish?" frågade han inte nyfiket utan nästan irriterat. Jag pep till svar och fick instruktioner av Sura Gubben om att köra upp bilen till testplatsen. Väl där, vem kommer då ut och är min kontrollant? Jo, Sura Gubben. Han gjorde säkerhetskontroll som var jätteenkel och han bad mig sätta igång.

Jag körde om jag får säga det själv, perfekt. Men han suckade och smackade med tungan som om det var riktigt jobbigt för honom att sitta i samma bil som mig. En gång sade han till och med "Turn right" lite för tätt inpå så att jag fick bromsa in lite snabbt, men jag klarade det utan några problem. Ingen ursäkt utan bara en liten suck. Som om han blev besviken att jag klarade mig. Vi körde i kanske 20 minuter, sedan kom vi tillbaks till DMV. Där parkerade jag perfekt och Sura Gubben suckade: "You passed." Jag var så glad och lycka att jag till och med förlät hans sura min. Jag dansade in på DMV, fick ett temporarily license och dansade ut.

Nu, kära ni, kan jag åka på äventyr. Bara att tanka bilen, ladda GPS:en (lusläsa kartor) och köra! Förstår ni vilken frihet och lättnad för mig som väntat på skjuts, suttit fast här hemma och känt mig så stressad? Tack alla ni som stöttade och trodde på mig!

Före och efter-bilder. Trött, osminkad (lite bakis) men lycklig!

2 comments:

Anonymous said...

Grattis till körkortet, Naffis!
Smått avundsjuk, i synnerhet med tanke på att jag idag lade ut 600 obligatoriska kronor på mitt körkort för att få höra vilken dålig kombination bilkörning och alkohol är.

Uwaa, hoppas jag också klarar mig på första försöket när det väl beger sig...

Naffe said...

Tack vännen! Och kul att du läser här ibland! Sötis! Det kommer att gå så bra för dig så. Lycka till!