2009-08-22

Never drink and drive

Det var en trevlig kväll downtown igår. Som sagt, bubbel och gayklubb, hur kan bli fel? Men det är en helt annan känsla att gå ut och festa här. Plus: killarna i sällskapet bjuder på allt. Jag betalade inte en cent igår för drinkar, mousserande och inträde. Minus: alla, då menar jag alla, kör fulla. Det är jag helt ovan vid. Det finns säkert de som gör det i Sverige också, men i mina kretsar kör man inte ens om man druckit en lättöl.

En riktigt obehaglig grej hände igår. När vi hängde på en uteservering och chillade satt jag så att jag såg en vägkorsning rakt framför mig. Precis när jag lyfte blicken från glaset ser jag hur en röd bil kommer med världens fart och rammar rakt in i sidan på en vit bil som kör över korsningen! Vet inte om ni har sett någon bilolycka förut, men det var sjukt obehagligt. Smällen, metallen som förvreds, skrikande däck... Ingen människa skadades tack och lov. Men alla runtomkring mig betedde sig som om inget hade hänt. Den röda bilen som hade kört in i den andra, lämnade snabbt brottsplatsen, medan ägaren till den vita gick ut och skrek efter smitaren men återvände till bilen sedan och körde vidare. Sjukt. Alla lugnade mig och sade "No worries, de är säkert bara fulla". Inte alls lugn såg jag då hur små plastcykeltaxin körde runt på gatorna. Jag frågar Vivanne vad de är till för. "They drive drunk people to their car!" Så folk här tar en taxi till sin bil, kör aspackade och rammar andra bilar utan att rycka på axlarna.

När Faces (gayklubben) stängde blev jag själv hemskjutsad av min småfulla kusin som försäkrade gång på gång att "I'm cool" och "I'm sober"... Vad hade jag för val? Obehagligt. Jag tänker aldrig köra full här. Tror inte ens jag vågar köra downtown på kvällarna här.





Fler bilder från kvällen finner ni här.

No comments: