2009-08-19

"Hello pretty lady, how are you doin' today?"

Fick jag höra idag av en helt okänd afroamerikansk student när jag strövade runt på campus. My God. Om någon skulle säga sådär i Sverige till någon tjej, skulle förmodligen denne få en käftsmäll. Snäll (och chockad) som jag var bara stirrade misstroende på honom.

Nu har jag gått upp 07.30 två dagar i rad och åkt till skolan som en och annan amerikansk student. Gårdagen var som sagt en riktigt trevlig dag men lång dag. Mötte upp den andra från Uppsala, Johannes, en kvart innan vi skulle samlas i University Union (typ kåren) och tillsammans gick vi till Redwood Room för våran orientation information. Första intrycket: Är jag i Indien?! Andra intrycket: Nej vänta, jag är i Kina! Bara en massa kineser och indier överallt som rörde sig i klungor likt en amböa! Jag är ju i och för sig själv asiat, så jag ska väl inte klaga. Personalen på OGE(Office for Global Education) presenterade sig och malde på i evigheter om alla regulations och allt vi inte fick göra. Efter lunch delade vi upp oss, exchange non degree som jag tillhör är en grupp på ca 40 personer från hela världen. Schemat bestod av campus tour, library tour and that's it. Fy så tråkigt. En grej var mer socialt för oss i exchangegruppen och det är på onsdag nästa vecka då vi ska leka lite lekar på The Peak. Kanske blir det lite klättring och sådant. Men det är bara den enda gången innan skolan börjar 31 aug. Inga fester, barbecues, middagar med gruppen... Tråkigt. Tacka vet jag Uppsalas nollningsveckor.

Klockan 15 var vi klara och jag och två svenskar, Johannes och Lena, bestämde oss för att bege oss ner till Downtown. Bussarna går verkligen smidigt och ofta från Sac State. Det blev en trevlig eftermiddag med mobilshopping, fast food och en massa promenerande.

Idag har jag haft ett möte med min coordinator, dr. Freeman, för att checka in mina immigrationspapper, försäkring och få schema. Schemat ser ok ut, har fått kurser jag vill ha, men på ganska konstiga tider. Ska försöka "crash courses" och fixa till det när skolan börjar.

Seriöst, jag är så sjukt trött. Har gått upp 07.30 i tre dagar nu för teoriprovet och skolan. Dags för powernap. Vill bara tacka alla underbara som läser och kommenterar i bloggen. Känns så roligt att ni följer min resa. Alltid roligare att veta att jag skriver för någon och inte bara för mig själv! Love you, guys!



No comments: