2010-09-16

Linnéparken, Uppsala

Åh, jag känner mig så tråkig. Önskar att jag hade något roligare att blogga om. Men just nu står det stilla. Kan visa lite bilder jag tog från min promenad runt ån. Jag tröttnar aldrig att ta kort på vardagliga saker. Mina vänner tycker att det är lite pinsamt när jag drar fram min lilla röda Canon och tar kort på domkyrkan för miljonte gången. "Du har ju bott här i 4 år!" brukar de gnälla. Men hallå, jag är asiat. Det ligger i mina gener att ta kort så fort jag ser något fint eller turistaktigt!

Idag gick jag till Linnéparken. Har gått förbi där många gånger och kikat in, men aldrig haft tid att gå in. Vilken fin liten oas, mitt i stan! Idag hade det nyss regnat, så det var friskt, blött och helt tomt på folk. Gick runt där som en riktigt biolognörd och läste på alla växters skyltar. Mysigt.


Uppsala domkyrka och Saluhallen. Och blommor!


Idag gick jag till Linnéparken. Har aldrig varit där trots mina 4 år i Uppsala.


Höst.


Venus-statyn ställdes dit 2009 för att efterlikna Linnés gamla kopparstaty som han hade i parken förr i tiden.


Det sitter någon i dammen... Buddha?



Linnéparkens kreationer: Nakna jungfrun (naked virgin), oleander och passionsfruktsblomma (Tack Lisa!). Visste ni att i vissa delar av världen används oleanderpinnar till grillspett, trots att de är giftiga?


Domkyrkan och månen.

2 comments:

Anonymous said...

I Linnéträdgården brukade jag träna wing chun med ett par taiwansvenskar. Man ska träna det i parker och trädgårdar. :)
/MT

Lisa said...

Den okända blomman är en passionsfruktsblomma, finns även som krukväxt, min slog just ut hemma :) http://thelifeonangstrom.files.wordpress.com/2010/09/p9130118.jpg