2010-09-20

Svar på tal

Fick den här kommentaren på mitt förra inlägg: fast du borde ju inte skriva ni utan vi, du är ju faktiskt också svensk och en lika stor del i "Helvete, Sverige, hur kunde ni låta rasisterna komma in i riksdagen"..

Ja, jag trodde också att jag var svensk och vi-et i "vi i Sverige". Men jag vill inte vara en del av det Sverige som inte vill ha mig här. Jag vill inte vara en del av det Sverige som har invandrat, utnyttjar systemet och förtjänar SD:s kritik. Jag vill inte vara en del i en politik som inte vågar säga ifrån och ställa krav på Sveriges befolkning i rädsla av att bli kallade rasister. Detta Sverige vill jag inte vara en del av.

Jag har alltid varit så stolt över mitt Sverige som är ett demokratiskt, öppet, vänligt land. Men nu känns det bara som mina föräldrar och många andra "svenskar" har slitit i onödan för att bli accepterade. Vi ville ju vara en del av vi-et i "vi i Sverige". Men nu står det klart att vi inte får vara det. Vi kommer för alltid bara att vara andrahandsmedborgare i Sverige. Tack Sverige!

Men det är inget att älta. Det som har hänt har hänt. Vi alla får helt enkelt ta ansvar för att det blivit såhär och vi har ansvaret för att det ska bli bättre. Vi lever i en demokrati, så låt SD få väsnas så mycket dem vill. Men ifrågasätt dem, våga ta en diskussion med dem och låt dem inte lura över mer folk. Vi får inte glömma vad som hände på valdagen 2010.

2 comments:

Lisa said...

Det måste ju vara skönt att du känner att du kan välja vilka ”delar” av Sverige du vill tillhöra eftersom jag inte gör det. Jag tar automatiskt åt mig när du säger "Helvete, Sverige, hur kunde ni låta rasisterna komma in i riksdagen" eftersom jag anser mig vara en del av hela Sverige, och hur skulle jag inte kunna se mig som det? Jag vill väl inte heller vara en del av DET Sverige som röstar in ett främlingsfientligt parti i riksdagen och jag har gjort mitt bästa för att påverka att det inte skulle bli så, men det är ju inte mer mitt ansvar mer än ditt att se till att detta inte skulle ske. Nu blir det som att du avsäger dig ditt ansvar när du säger NI, istället för ”hur kunde VI låta rasisterna komma in i riksdagen”. Du har exakt samma skyldighet som mig att påverka och motverka.

(det var jag som skrev den förra kommentaren men det var inte meningen att den skulle bli anonym)

Naffe said...

Du har rätt. Jag kan inte mer än du välja bort vissa delar av Sverige. Men jag skämdes så mycket för de delarna: SD, invandrare som inte tar ansvar och våra fega politiker, och valde medvetet att inte inkludera mig i DET Sverige.

Du behöver inte ta åt dig personlingen, men VI ska alla ska ta åt oss.

Om du läste det sista stycket står det helt klart och tydligt att VI ska ta ansvar för det som har hänt och för att det ska bli bättre...