2013-07-14

Båtar och glassar!

God kväll, mina vänner! Idag var ännu en händelserik (att resa med mig är alltid händelserikt!) dag med kära Sofie. Efter den gigantiska och goda frukosten steg vi på fina M/F Lindön som skulle ta oss genom några slussar och ut på sjön Mem som tillhör S:t Annas skärgård. Denna båttur plus lunch ombord på båten ingick i vårt hotellpaket, så det kan jag rekommendera varmt! Mysigt att se skärgården, att uppleva slussarna och käka ombord. Dock blev vi båda lite yra och väldigt sömniga av att vara på vattnet, haha... Vi hade ju en lång dag igår också.

Efter båtturen gick vi till glassrestaurangen Smultronstället för varsin glass! Kön var verkligen hundratals meter lång och vi fick vänta 40 minuter i solen, snacka om att vi var yra i bollen efter det och båtturen. Men det var värt det eftersom Sofie aldrig varit där! Vi har verkligen haft en helt underbar helg ihop. Pratat mycket och skrattat mycket! Och vädret kunde inte bli bättre! Det började regna när vi skulle lämna Söderköping, men det var det enda! SCORE!

Här kommer lite bilder!

Alla pensionärer och vi ska strax få gå på M/F Lindön

Glassar lite på båten med Ramunderberget bakom mig

Vår charmiga och "fräscha" kapten berättade mycket intressanta historier för oss

Jag fick hjälpa till och styra lite, haha...

Och Sofie fick hjälpa till att hålla utkik efter eventuella isberg, vi ville undvika en Titanic-situation!


Åker igenom vår första sluss!

 
Dags för lunch! Detta var innan vi käkade så mycket att vi mådde lite illa både två...

Min goda fisktallrik! Här kan ni läsa vad som fanns på! Det var supergott, men väldigt mycket mat!

 
Till efterrätt: kaffe med tiramisu!

På hemvägen och vår sista sluss

Vi blev så trötta så vi lade oss på bänkarna och somnade nästan, haha. Fick kommentaren "ni betalar dyrt för en båttur och sover bort det!" av en tant...

Efter 40 minuters väntan i värmen fick vi äntligen komma in på Smultronstället!
Här ser ni Sofies goda hallon-lakritsglass!

Och här är min magiska Wacky Voodoo med saltkaramell-, kokos- och mjukglass toppad med grädde och gräddkolabitar... OMG så god, men jag sprack nästan på slutet! 40 minuters väntan och 102 kr för en glass, det är semester det!

No comments: