2012-12-18

I DID IT!

Nu tänkte jag berätta om gårdagens galna kväll, då jag äntligen fick det efterlängtade beskedet att jag klarat FPGEE. 

Jag och Sofie satt vid Resecentrum och var på väg hem från gymmet vid nio-tiden när jag gick in på Facebook och såg att några av mina kamrater från FPGEC-forumet plötsligt skrev "passed!"... Mitt hjärta bokstavligen hoppade till i bröstet på mig. Jag grep tag i Sofie och skrek nästan "Resultatet för provet är ute!". Sedan började jag må illa och var så nervös på bussen hem att jag höll på att spy. Jag försökte intala mig att det var okej om jag inte klarade det, men höll på att tjuta vid tanken av att plugga till provet i april. Sofie klappade på mig och sade "det kommer att gå bra!". Vilken vän hon är! Hon var helt underbar, det var nära att hon tänkte åka med mig hem till Lambohov för att kolla resultatet. Men jag ville kolla själv först och lovade att ringa henne. 

Kom hem till mamma och tog av mig stövlar och jacka och gormade att jag var tvungen att kolla resultatet på min dator. Hon hoppade upp och erbjöd sin dator, men då var jag redan på övervåningen och letade efter min EE-kod, som man var tvungen att ha för att logga in. Skrev fel personnummer först i ren nervositet och när jag äntligen skrev allt rätt, så tog det så lång tid att logga in att jag nästan kastade min Macbook i väggen. Sedan plötsligt var resultatet framför mig i svart och vitt. Jag tittade på mina poäng. Jag tittade på gränsen för godkänt. Jag tittade på mina poäng. PASSED! 

"MAMMA, JAG FICK GODKÄNT!" ekade i huset. Aldrig har jag varit så glad för ett provresultat! Jag började fanimej gråta när mamma kramade mig. All nervositet, oro och ångest bara släppte. Jag ringde Anthony och skrek och grät att jag klarat det. Han var på jobbet och var tvungen att dämpat skrika "Congratulations" "OMG babe!" och "You did it!". Han var så glad. Jag ringde Sofie och skrek i luren och hon skrek lika mycket tillbaka. Hon var nästan gladare än mig. Pratade med pappa, syskonen, vänner. Lyckoruset ville inte lägga sig! Vänner gratulerade hela kvällen på Facebook och jag kunde inte sova förrän runt 3-tiden... 

Kära vänner, jag har alltså repeterat hela apotekareprogrammet (på engelska!) och jobbat heltid samtidigt i nästan sex månader. Jag har spenderat mer än 8000 kr totalt för FPGEC-ansökan, FPGEE och TOEFL. Nu har jag äntligen klarat det. Jag har en lång väg att gå, men det här är ett riktigt stort steg i rätt riktning! Här ser ni listan på var som är kvar:

  • FPGEC Certification (Foreign Pharmacy Graduate Examination Committee)-ansökan 
  • Utvärdering av ECE (Educational Credential Evaluator). 
  • TOEFL  (Test of English as Foreign Language)
  • FPGEE (Foreign Pharmacy Graduate Examination Exam)
  • 1500 hours internship - praktik på amerikanskt apotek 
  • NAPLEX (North American Pharmacist Licensure Examination) - examensprovet 
  • CPJE (California Pharmacist Jurisprudence Examination) - juridiska provet
  • Skaffa amerikanskt personnummer 
  • Ansöka om pharmacist license i Kalifornien

Här eller om ni klickar på FPGEC på "Read more about"-kolumnen till höger, kan ni läsa om min väg från första pluggstunden till då jag gjorde provet. 
På en dag har så många underbara grattat mig!

No comments: