2012-12-21

Vad ska jag göra nu då?

Det har gått en vecka nu sedan jag fick reda på resultatet från FPGEE och jag har äntligen börjat smälta det. Blev ju bara så överlycklig att jag klarade provet, men insåg inte riktigt vad det innebar. Många har frågat mig panikslaget när jag flyttar och jag bara skrattar. Det är ju långt kvar! Min plan är fortfarande att jobba i Linköping och spara så mycket pengar jag kan. Nu ska jag dock fokusera på att hitta en praktikplats. Men våra fiancé visum blir förmodligen klara nu till sommaren, så då kommer jag att flytta dit oavsett om jag har hittat en praktikplats eller inte.

Det tar några veckor nu innan Board of Pharmacy skickar mig mitt FPGEC (Foreign Pharmacy Graduate Equivalency Certificate). Detta certifikat ger mig alltså rätt att söka om tillstånd för att göra praktik. Ja, det är inte bara att söka praktik och göra den utan man måste söka om en Intern License först.

För att få California Intern License måste man:
  1. Ha ett FPGEC - som jag snart får
  2. Skicka in en komplett praktikant-ansökan (Intern Application) som inkluderar ansökan, ansökningsavgift på $90, fingeravtryck och bakgrundscheck, kopia av FPGEC och massor av andra dokument...
  3. Fixa ett amerikanskt personnummer (Social Security Number)
Ja, som ni ser är det en lång väg att gå, men jag har väl aldrig gett upp i första taget? Gnällt, bitchat, suckat, surat och gråtit, ja. Men inte gett upp i alla fall! Inte ännu. Men nu ska jag sova. Åh, vad jag ska sova ut i morgon. Min första lediga dag på julledigheten. Underbart!

P.S. Har lagt till en ny tag nu som kallas internship för dem som är intresserade om min väg till internship i USA. 

2 comments:

Sumi said...

Hello,

Congradulations on your FPGEE ! My name is Subathra and I am planning on giving my FPGEE this September. I cam across your blog while searching for FPGEE information. It would be of great help if you could help me with some information regarding the FPGEE. I would really really appreciate it big time. Please advise.

Thank you, and i appreciate your time.

best regards,

Subathra

Sumi said...

My email id is subathraramamoorthy@gmail.com