2012-12-06

Julbak!

Äntligen har jag också fått julbaka och julmysa lite, och inte med vilka som helst utan med mina käresta Sofie och goa Tommy. Efter jobbet möttes vi upp på Lucullus och köpte massa gott. Vi hade tänkt göra pepparkakshus och lussekatter men när vi väl insåg att vi inte orkade garnera pepparkakshuset, så blev det pepparkaksformer, pepparkaksdeg, marsipan för att doppa i choklad och ingredienser till lussekatterna. Sofie bjöd oss på middag (hennes signaturrätt, ni vet vilken!) och sedan satte vi igång med bakandet!

Klockan 22 typ, satt vi utslagna i hennes soffa och kollade på Starsky and Hutch. Då hade vi lyckats baka 32 lussekatter, bränt några pepparkakor och varit kreativa konstnärer med marsipanen! Skåda våra mästerverk här nedan!

Vilken underbart mysig kväll. Kommer att sakna alla svenska jultraditioner när jag flytter till Cali...

Snöbeklädda Stora Torget är vackert om kvällarna!

Medan lussebull-degen jäste gjorde vi pepparkakor och käkade pepparkaksdeg!

Sedan tog kreativiteten över och vi gjorde marsipanfigurer doppade i
choklad- från vänster: Tommys tomte, min robot, min snögubbe, Tommys
snögubbe och gris, Sofies larv och längst fram är Tommys lilla paket...

Tommy gör lussekatter!

Vi hade mjöl på kinderna, använde fingrarna för att pensla äggen...

Men ändå blev våra lussekatter grymt goda!

Pepparkakshjärtan med våra bokstäver på och Tommys fantastiska marsipanfisk!

Snö ute, mys inne!

Dags att mysa framför en go film me  glögg och julmust!

På väg hem från bussen... Walking in a winter wonderland!

No comments: