2013-01-16

Flytten 2013

I år är det tänkt att jag ska flytta till USA. Alla jag berättar detta för, lyser upp och utbrister "Åh, så spännande/härligt/fantastiskt!". Jag tycker att det är spännande/härligt/fantastiskt men det är ett jävla massa jobb med det också. Saker jag måste tänka på och har massa frågor om:
  • Flytten - måste anmälas till Skatteverket och Försäkringskassan. Jag avregistreras från folkbokföringen efter 1 år i utlandet. Betyder det att jag har mina förmåner (sjukvård, sjukersättning) i 1 år? Jag kommer fortfarande ha mitt svenska medborgarskap - vilka förmåner har jag med det? Jag betalar skatt i USA när jag får jobb där, men måste redovisa det i min svenska skattedeklaration varje år?
  • Visum - vårt fiancé visum är på gång. Tydligen är visum-processen med allt pappersarbete så jobbig att både vår apoteksägare och A's kollega föreslår att vi skaffar en lawyer. När blir visumet klart? Kan jag åka på semester i vår eller "krockar" det med min visumintervju? Kan jag åka alls på semester eller måste jag flytta dit så fort visumet är klart? Får jag sedan jobba/göra praktik på det visumet? Får jag amerikanskt personnummer då? Får jag ta körkort?
  • Giftermål - Ska vi gifta oss i courthouse (borgerligt) först och ha bröllopet senare? Eller räknas då den senare ceremonin bara som ett party då? Ska vi ha en katolsk ceremoni? Måste vi gifta oss borgerligt så fort som möjligt för att jag ska få ta del av A's sjukförsäkring? Jag vill ju ha min bröllopsdag "på riktigt"... 
Detta är bara några av alla förvirrade tankar i mitt lilla (stora) huvud och jag blir inte klokare av att läsa på internet. Önskar jag hade någon jag kunde prata med och fråga alla dessa frågor. Men ni som är nyfikna på hur det är att flytta till USA och vill hänga med på denna resa, så kommer jag att tagga dessa bloggar med "flytta till USA".

Men nu måste jag sova. Jobb 9.00-18.45 i morgon och sedan yoga.

No comments: