2013-01-07

Hälsoåret 2013

Nu är vi inne på andra veckan på 2013 och det är hög tid att sätta igång med årets hälsosamma eskapader! Har satt upp några mer specifika personliga mål för att lyckas gå ner de där 5 kilona jag lovat mig själv att gå ner, och samtidigt bli en mer hälsosam människa! Är ni med mig?

Kost 
Jag är ingen diet-människa som kan hålla mig till en viss kost och utesluta vissa ingredienser (delvis eftersom jag bor hemma nu och äter det som finns). Jag har heller inte råd eller tid att springa runt och leta efter en viss typ av LCHF-nudlar eller annat tjafs. Utan mina mål är basic:

  • Äta 3 mål mat och 2 mellanmål om dagen och inte låta mitt blodsocker sjunka för lågt.
  • Inga snabba kolhydrater i form av fika, godis, snabbmat osv på vardagarna. Måttligt på helger.
  • Äta mer grönsaker. Är bra på att ta ur fruktkorgen på jobbet, men dålig på att få i mig grönsaker.
  • Äta mindre portioner. Det är så lätt att ta lite extra mycket när det är gott, men magen vänjer sig...
  • Dricka mer vatten! Se till att ha en vattenflaska nära till hands på jobbet.

Träning
Jag har ju på senare år fått tillbaka min träningsmotivation men det brukar gå lite i vågor. Skippar oftast träningen på semestern, skyller på jobbiga jobbveckor och har allmänt svårt att komma igång. Måste ha inställningen att träna varje vecka, oavsett var jag är och hur veckan ser ut. 
  • Träna minst 3 gånger/vecka. Styrketräning, konditionspass, whatever. Minst 3 intensiva pass.
  • Cykla istället för att ta bussen så mycket som möjligt, till och från jobbet (totalt 1 mil per dag)
  • Börja springa. Har velat göra det så länge, men inte fått tummen ur. 2013 blir mitt spring-år!

Allmänt
  • Sova 8 timmar per natt. Det är så lätt att skippa träningen för att man är för trött. Lampan måste vara släckt senast midnatt hos mig om jag ska få mina 8 timmar.
  • Minska på alkoholkonsumtionen. Ja, det är dags. Får en ordentlig magkatarr som på beställning när jag dricker "mycket". Ett glas vin eller en drink då och då är ok, men inga mängder av alkohol från och med nu. För min mage och min hälsas skull.
  • Vara positiv. Jag vet att jag kan bli väldigt bitter och cynisk ibland, men jag mår fysiskt bättre av att vara positiv och glad.

Hoppas ni hittar några bra tips här och att ni får ett riktigt bra hälsoår 2013, mina vänner! 

No comments: