2013-01-19

Skillnaden på att se och att se

Har legat i soffan och kollat på tv och surfat hela kvällen. Så skönt. Ja, jag vet, jag låter som en pensionär som ligger i soffan och inte går ut och dansar vilt. Men i morgon tänkte jag och Sofie köra dubbel-pass på gymmet (zumba och bodypump) och då gäller det att inte vara bakis, haha.

Hittade en intressant HBO-dokumentär (älskar HBO!) om blinda fotografer på min väns blogg. Så himla intressant. Tre fantastiska fotografer som är blinda. Det visar verkligen skillnaden på att se och att verkligen se världen vi lever i. Det var komiskt att se erkända, berömda fotografer som sitter och säger att de inte fattar hur en fotograf kan vara blind och som sedan verkligen blir imponerade på slutet. Om du är en tråkig pensionär med inget att se i kväll, se dokumentären!

Som den entusiastiska amatör-fotograf jag är så kan jag ändå förstå hur en blind kan ta bilder. Att fotografera handlar inte bara om att ta kort på det du ser med blotta ögat, utan också om att verkligen fånga en känsla, en stämning, en färg, en "något" i din bild. Och det där "något" kanske du kan fånga utan din syn. Hur som helst är det fascinerande!

P.S. I början av dokumentären är fotografen Pete Eckert på Rick's Diner, dessertcafét som jag och Anthony ibland besöker! Kul!

Här kommer lite bilder från de tre fotograferna som var med i dokumentären. Fantastiska, eller hur?

Photo: Pete Eckert

Photo: Pete Hall

Photo: Henry Butler

No comments: